Om du vurderer å kjøpe elbil bør du lese dette!
Vurderer du ny eller brukt elbil?
De fleste nye biler som selges i dag er helelektriske. Det er mange fordeler knyttet til å kjøpe og eie elektriske biler, og myndighetene har som mål at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. For å sikre deg at du velger riktig bil og får mest mulig glede av bilen har vi laget denne enkle artikkelen til deg som er ny på elbil.
Trenger jeg hjemmelader?
Vi anbefaler alle å montere hjemmelader til elbilen. Da er du sikker på at du lader trygt og at du får en raskest mulig hjemmelading. De aller fleste elbil eiere klarer seg fint med hjemmelading i det daglige. Det følger også med en ladekabel som passer til vanlig stikkontakt, men denne er i første omgang beregnet til nødlading og sporadisk lading.
Hva med hurtiglading/lynlading?
Når du skal på lengre turer og batteriet ikke holder helt frem så vil du normalt sett lade på hurtigladestasjoner som ligger langs veien. Disse finner du som regel i nærheten av veikroer, bensinstasjoner, kjøpesenter og lignende. På disse kan du betale med app, ladebrikke eller SMS. En god oversikt finner du bl.a. på ladestasjoner.no.
En god anbefaling er å unngå de travleste utfartsdagene hvis du har tenkt å stoppe på hurtiglader. Oppnådd ladefart vil avhenge bl.a. av hvor mange som er påkoblet samtidig, driftstemperatur på batteriet, hvor mye bilen kan ta imot og utetemperatur. De fleste biler kan ta imot hurtiglading opp til ca 80 %, deretter vil ladehastigheten gå ned. Du kan gjerne sammenligne det med å fylle et glass vann: Du fyller saktere når det nærmer seg fullt.
Hvor mye koster det å bruke den?
Med en normal strømpris på 1 kr pr kwh vil en langtur på 25 mil i sommertemperatur normalt sett koste mellom 37 og 62 kr hvis du lader bilen hjemme. Samme turen med fossilbil med lavt forbruk vil ligge mellom 200 kr og 300 kr.
Må bremsene byttes ofte og hva er regenerering?
Dette henger litt sammen. På en elbil vil bremsene brukes litt mindre enn på fossilbil. Dette er fordi ved bilen regenererer (lader) ved når du slipper opp gasspedalen, det vil si at den bruker elmotor som brems. Derfor er det viktig at bremsene brukes skikkelig av og til slik at rust forebygges. Det er også viktig å følge fabrikkens serviceprogram der oppsmøring av bremser er et punkt på servicen.
Hvor stort batteri trenger jeg, og hvilken rekkevidde kan jeg forvente?
Det er viktig å tenke gjennom behovet før bilen kjøpes. Skal bilen brukes i byen til småkjøring eller skal det være familiens eneste bil som også brukes til langturer? Det er i utgangspunktet batteristørrelsen og størrelsen på bilen vil være avgjørende for rekkevidden.
Alle nyere elbiler er merket med en normert rekkevidde (WLTP) som vil være en god indikator på rekkevidden ved normal hastighet i sommertemperaturer. Husk da å se på kombinert rekkevidde («combined»), ikke bykjøring («urban»). Det er viktig å merke seg at følgende vil gjøre at rekkevidden varierer i forhold til dette: Utetemperatur, fart, underlag (snø, slaps, våt veibane), kjørestil, bakker, taklast og vekt.
Trenger elbiler service og hva med oppdateringer?
Elbiler generelt har et mindre omfattende og billigere serviceprogram enn andre biler. Det er likevel svært viktig å følge fabrikkens anbefaling til service, spesielt gjelder dette bremseservice. Det er en svært billig forsikring mot mulig dyre reparasjoner.
Ved å ta servicene på autorisert merkeverksted kan du også sikre deg om at bilen er oppdatert med nyeste programvare.
Blir den fort varm og blir den varm nok?
Ja og ja! En elbil vil blåse varmt inn i kupeen nesten umiddelbart etter oppstart. I tillegg har de aller fleste elbiler mulighet for å enten starte varmeapparatet via en app, tidsinnstille eller starte via bilens fjernkontroll. Dette gjør at komforten vanligvis er langt større i en elbil. Mange har også mulighet for avkjøling på samme måte om sommeren.
Hvordan er den å kjøre om vinteren?
Mange spør oss om hvordan bilen er å kjøre om vinteren. Til dette kan vi svare at bilene generelt sett er bedre vinterbiler enn tilsvarende fossilbiler. Plasseringen av batteriet vil gi et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling, som i sin tur gir bedre kjøreegenskaper. En elmotor gir også mye bedre kontroll på akselerasjonen, slik at du kan kontrollere hjulspinn mye enklere enn en tilsvarende fossilbil.
Hva med driftsikkerheten?
Det er langt færre bevegelig deler på en elbil, og dermed mindre som kan gå i stykker. Vi har veldig god erfaring med driftssikkerheten på bilene vi har levert opp igjennom årene, for eksempel Nissan Leaf er noe av det mest skuddsikre du kan få kjøpt på fire hjul.
Norsk eller bruktimport?
I bruktmarkedet skilles det ofte på biler som er solgt nye i Norge og biler som er bruktimporterte. De bruktimporterte bilene kan ofte mangle viktig utstyr (f.eks. varmepumpe, lyktespylere, varmeseter og lignende) og de har ofte dårligere garanti enn biler som er solgt nye i Norge. Derfor lønner det seg å undersøke litt ekstra når det dreier seg om bruktimport.
Hvor lenge varer batteriet?
Vi får ofte spørsmål om levetid på batteriet og hvor mye det koster å bytte det. Svaret er at batteriet varer overraskende lenge, ta for eksempel Nissan Leaf: De eldste bilene er nå 11 år gamle, og her lokalt har vi ennå ikke byttet et batteri. De vil naturlig nok få en viss reduksjon i kapasitet etter som årene går, men Nissan opererer med en 8 års kapasitetsgaranti på sine batterier.
Når det gjelder prisen for å bytte det så har vi så langt ingen erfaring med dette, men antakelig så vil det være rimeligere og mindre arbeid enn å f.eks bytte en vanlig bensin eller dieselmotor.
Er du ute etter en ny eller brukt elbil, hør med oss først! Vi har lang erfaring og god ekspertise på elbiler, både på verksted og på salg.