Partene
Selger er Kvam Mek. Verksted AS (Tungen Bil Kvam), Adresse: Industriveien 9, 2642 Kvam, epost: kvam@tungen-bil.no, tlf: +4761294840, Org.nr. 979492014, og betegnes i det følgende som Tungen Bil eller oss.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som Du eller deg.
Betaling
Tungen Bil Kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra oss til deg. Dersom du bruker kreditt- eller debitkort ved betaling, kan vi reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet belastes samme dag som varen sendes.
Ved betaling med faktura eller delbetaling (Klarna), blir fakturaen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av avtalen med fakturautsteder og er minimum 14 dager fra mottak.
Kjøper under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.
Levering
Levering er skjedd når du eller noen som presenterer deg har overtatt varen. Om ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal vi levere varen til deg uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestilling. Normalt sendes varene fra oss innen 1-2 virkedager. Varen leveres deg om ikke noe annet er særskilt avtalt mellom partene.
Angrerett
Hvis du ikke er fornøyd med kjøpet ditt, kan du enkelt sende den i retur til oss, og få pengene tilbake, minus returavgift. Du har angrerett i 14 dager, fra den dagen du mottar varen din. Vennligst kontakt oss for å motta en returseddel.
OBS: Om du har mottatt et skadet produkt, skal du ikke på eget initiativ sende det i retur. Kontakt oss i stedet for å gjøre en reklamasjon. Les mer nedenfor om hva som gjelder for reklamasjoner.
14 dagers angrerett
Dersom du angrer kjøpet ditt, kan du returnere varen og få pengene tilbake. I henhold til kjøpsloven, tilbyr Tungen Bil AS angrerett i 14 dager. Angreretten gjelder fra og med den dagen du mottar pakken din.
Angreretten gjelder imidlertid ikke for forbruksvarer. En avgift kan dras av fra din tilbakebetaling, dersom varen returneres i ødelagt tilstand. Les mer om dette nedenfor.
Vi ber deg returnere varen i original forpakning og i uforandret tilstand. Dette vil si at varen skal være ubrukt, og at eventuelle merkelapper og forseglinger fremdeles skal sitte på. Ved skadet eller ødelagt originalforpakning vil det forekomme en verdiminskning, som bedømmes fra sak til sak.
Produkter i ødelagt tilstand
Dersom varen er anvendt mer enn hva som kreves for å fastsette dens egenskaper og funksjoner, forbeholder vi oss retten til å gjøre et prisavdrag, motsvarende verditapet som har oppstått i sammenheng med håndteringen av varen. Verditapet bedømmes fra sak til sak. Varen må altså returneres i den tilstanden den var, da den ble mottatt. Dersom varen ikke returneres i en uforandret tilstand, må du umiddelbart kontakte kundeservice, som vurderer om en retur kan gjennomføres. Dersom varens originalemballasje mangler, vil det skje en verdiminskning, som bedømmes fra sak til sak.
Slik gjør du en retur:
- Legg varen du vil returnere, tilbake i originalforpakningen. Forsegle pakken skikkelig.
- Fest returfraktseddelen over den gamle fraktseddelen. Ta kontakt med oss for å motta en returseddel.
- Lever pakken til et Posten-utleveringssted. Ta vare på kvitteringen som returbevis.
Du får pengene tilbake senest 14 dager etter at vi har mottatt pakken.
Dette er avgiftene ved en eventuell retur:
- Øvrig smått og mellomstort gods (pakker med vekt under 20 kg) – 79 kr.
- Klumpgods (pakker over 20 kg) – 199 kr.
- Øvrig gods (varer som har blitt levert på pall) – 299 kr.
Om du vil returnere flere produkter, er det alltid den dyreste returavgiften som skal debiteres. Det er du som kunde som har ansvaret for at dine returvarer kommer frem til oss. Noter derfor ned pakkens kolli-ID når du sender den fra ditt poststed, og be om kvittering.
Returfraktkostnaden trekkes automatisk fra tilbakebetalingsbeløpet ditt. Om du angrer kjøpet ditt og vil returnere hele ordren, skal du kontakte oss innen 14 dager etter at du har mottatt ordren, og informere om at du ønsker å angre kjøpet ditt. I slike tilfeller får du også tilbakebetalt fraktkostnaden du betalte ved kjøp. Dette gjelder bare om du valgte den billigste leveringsmåten da du foretok kjøpet. Om du returnerer deler av ordren din, eller ikke kontakter oss før det har gått 14 dager, tilbakebetales ikke fraktkostnaden. Returfraktkostnaden må alltid betales om du gjør en retur, dette gjelder også om du angrer kjøpet ditt.
Om du har en ubetalt faktura fra Klarna for ordren din, er det viktig at du selv flytter frem forfallsdatoen. Det gjør du på Klarna.no, eller ved å ringe Klarna på 21 01 89 91.
Om varen din er skadet, om du ønsker å motta returseddel, eller om du har andre spørsmål, kan du alltid kontakte oss.
Bytte et produkt
Om du vil bytte varen din til en annen skal du returnere varen i henhold til instruksjonene ovenfor, og gjøre en ny bestilling på den varen du har lyst på. Når vi har håndtert returen din, får du pengene tilbake, minus returfrakt. Se ovenfor for returvilkår og priser på returfrakt.
Om du ved kjøpstilfellet har brukt en rabattkode, mengderabatt eller lignende, må du kontakte kundeservice for få få kompensasjon, så du kan bestille på nytt.
Reklamasjon
Tungen Bil selger alle varer med 1 års garanti. For kunder i Norge gjelder 2-5 års reklamasjonsrett jfr. Kjøpsloven.
Om du vi gjøre en reklamasjon på varen din, kontakt oss. Du vil da bli bedt om å sende oss en beskrivelse av varens feil, med tydelige bildebevis, slik at vi kan hjelpe deg i prosessen.
Varegarantien dekker kun opprinnelige fabrikasjonsfeil, dvs. feil som fantes på varen ved levering. Fabrikasjonsfeil skal fremvises for, og konstateres av, Tungen Bil. Avhengig av situasjonen, kan du bli tilbudt en gratis reparasjon, ny vare, eller avslag i originalprisen. Varegarantien gjelder ikke dersom vi ikke kan finne feilen på produktet, eller om du selv er den som har forårsaket skaden.
Konfliktløsing
Klager rettes til Tungen Bil innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes kan du som kjøper ta kontakt med forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.